Administrera LabPortalen-användare

För att kunna administrera LabPortalen-användare krävs att du har rätt behörighet och att inställningen för att kunna skapa LabPortalen-användare är aktiverad för organisationen, kontakta Prorenata support för att aktivera detta. 

Skapa/redigera användares koppling till LabPortalen

  1. Gå till organisationens sida genom att klicka på Din organisation. Klicka på fliken Organisationsöversikt och välj Användare. Välj LabPortalen-inställningar.
    Ska_rmavbild_2020-02-06_kl._09.45.47.png


  2. Klicka på Ja, skapa en koppling till LabPortalenSka_rmavbild_2020-02-06_kl._09.47.15.png

  3. En dialog för att skapa LabPortalen-koppling visas. Välj användarroll, beställningsnivå och eventuella övriga inställningar. Klicka på Spara. 
    Ska_rmavbild_2020-02-06_kl._09.47.44.png

Användarroller och beställningsnivåer

Möjliga användarroller: 
Ska_rmavbild_2019-11-04_kl._13.34.09.png

Möjliga beställningsnivåer:
Ska_rmavbild_2019-11-04_kl._13.34.22.png

Övriga inställningar för användaren:

  • Användaren kan signera resultat
  • Användaren kan spärra journalposter

Inaktivera användare 

Det finns två olika alternativ för inaktivering av användare.

Inaktivera användaren helt hos LabPortalen:

  • Gå till användaren och välj LabPortalen-inställningar.
  • Välj användarroll "Inaktiv" och klicka på Spara.

Inaktivera användarens koppling till LabPortalen i Prorenata Journal men inaktivera inte användaren hos LabPortalen: 

  • Gå till användaren och välj LabPortalen-inställningar.
  • Kryssa/bocka ur inställningen "Tillåt att användaren använder LabPortalen" och klicka på Spara

 

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan