För att kunna administrera LabPortalen-användare krävs att du har rätt behörighet och att inställningen för att kunna skapa LabPortalen-användare är aktiverad för organisationen, kontakta Prorenata support för att aktivera detta.
Skapa/redigera användares koppling till LabPortalen
- Gå till organisationens sida genom att klicka på Din organisation. Klicka på fliken Organisationsöversikt och välj Användare. Välj LabPortalen-inställningar.
- Klicka på Ja, skapa en koppling till LabPortalen.
- En dialog för att skapa LabPortalen-koppling visas. Välj användarroll, beställningsnivå och eventuella övriga inställningar. Klicka på Spara.
Användarroller och beställningsnivåer
Möjliga användarroller:
Möjliga beställningsnivåer:
Övriga inställningar för användaren:
- Användaren kan signera resultat
- Användaren kan spärra journalposter
Inaktivera användare
Det finns två olika alternativ för inaktivering av användare.
Inaktivera användaren helt hos LabPortalen:
- Gå till användaren och välj LabPortalen-inställningar.
- Välj användarroll "Inaktiv" och klicka på Spara.
Inaktivera användarens koppling till LabPortalen i Prorenata Journal men inaktivera inte användaren hos LabPortalen:
- Gå till användaren och välj LabPortalen-inställningar.
- Kryssa/bocka ur inställningen "Tillåt att användaren använder LabPortalen" och klicka på Spara.