Denna artikel riktar sig till dig som är administratör för en organisation i Prorenata Journal. Den beskriver vilka inställningar du har tillgång till och hänvisar dig vidare till artiklar som beskriver hur du gör för att administrera och assistera din Prorenata-organisation och dess användare.
Denna artikel är även en hjälp för dig som är medlem i en organisation, då den beskriver vilken typ av frågor som en administratör i er organisation kan assistera med.
Du som administratör hittar till dina organisationsinställningar här:
Klicka på ikonen för Din organisation och fliken för Organisationsöversikt:
_______________________________________________________________________________________
Inställningar
Under inställningar kan du som administratör se och ändra följande inställningar:
Allmänt
Under Allmänt i organisationsinställningar kan du:
- Ändra beskrivning av organisationen
- Hantera logotyper för organisationen
- Ställa in förinställd licensmodell för nya användare
- Ställa in förinställd flik på enhetssida (t.ex. vilken flik som ska vara aktiv när du navigerar till en skola/mottagning)
- Ställa in avsändaradress för utgående epost
- Ange organisationens hemsida
- Ställa in om man ska förhindra redigering av egna, signerade inlägg
- Ställa in om användarens namn och titel ska visas på utskrifter (gäller ej anteckningars utskriftsmallar)
- Ställa in om användaren måste ange orsak vid journalutskrift (om ej ifylld ges ändå möjlighet att ange orsak, men det är inget krav)
- Skriva in en kallelseinformation
- Ställa in specialfält för skolor/mottagningar
- Ställa in specialfält för användare
- Ställa in om det ska genereras automatiska exporter av vaccinationsrapporter (till Folkhälsomyndigheten)
Läs mer om hur du konfigurerar allmänna inställningar
Moduler
Under Moduler i organisationsinställningar kan du:
- Konfigurera behörighetsnivåer för åtkomst till olika funktioner i Prorenata
- Bestämma vilka funktioner som ska vara påslagna i organisationen
Läs mer om hur du konfigurerar funktioner i Prorenata Journal
Journaler
Under Journaler kan du ställa in:
- Kontakttyper för anteckningar på organisationsnivå
- Använd antecknings-märkningar
Läs mer om hur du konfigurerar kontakttyper för anteckningar
Säkerhet
Under Säkerhet kan du ställa in:
- Om organisationen ska använda skärmlås - Skärmlåsningstid (Gäller inte användarroller som använder sig av enkel inloggning (SSO) d.v.s. använder inte ett Prorenata-lösenord.)
- Tid för automatisk utloggning (efter eventuell skärmlåsning, standard 60 min)
- Intervall för lösenordsbyte
- Lösenordskrav
Läs mer om hur du hanterar säkerhetsinställningar
Kalender
Under Kalender kan du ställa in:
- Kalenderaktivitetskategori
Läs mer om kategorier för kalenderaktiviteter
Roller och mappar
Under Roller och mappar kan du se vilka användarroller som har skriv- och läsrättigheter i organisationens mappar.
Skolverksamhet
Om din organisation är en skola kommer du att behöva hantera byte av läsår varje höst.
Läs mer om vad läsår innebär i Prorenata Journal
Under Skolverksamhet kan du:
- Ställa in nuvarande läsår
Läs mer om hur man ställer in och ändrar nuvarande läsår
Adresser
Under Adresser kan du ställa in:
- Organisationens adresser (används i utskriftsmallar)
_______________________________________________________________________________________
Användare
Under Användare kan du som administratör hantera användare i er organisation.
Funktioner som är tillgängliga från användarmenyn är:
- Se aktiva och inaktiva användare
- Lägga till nya användare
- Söka efter användare
- Ladda ner lista på användare i Excelformat
För att redigera en befintlig användare, använd redigeringsmenyn. Här kan ändra du följande inställningar och funktioner:
- Visa information om användare
- Redigera användardetaljer, ex. namn/e-post
- Redigera användarbehörigheter
- Tilldela kalenderåtkomst (Ge en användare åtkomst till annan användares kalender)
- Redigera en användares inloggning
- Aktivera eller Inaktivera en användare
- Skicka länk för att skapa nytt lösenord
- Överföra funktioner mellan användare (bevakningar, Post-it-lappar, ärenden)
- Visa loggar, Prorenata sparar uppgifter om allt som sker i journalerna, exempelvis vem som läst vad i en journal och när.
- Redigera specialfält
_______________________________________________________________________________________
YubiKey-nycklar
Under YubiKeys kan du som administratör:
- Koppla YubiKey-nyckel till användare
- Frikoppla YubiKey-nyckel från användare
- Avaktivera en YubiKey-nyckel
_______________________________________________________________________________________
Anteckningsmallar
Under Anteckningsmallar kan du som administratör ändra inställningar för anteckningsmallar och mallistor:
Anteckningsmallar
- Se anteckningsmallar inom organisationen
- Skapa en ny anteckningsmall
- Redigera befintliga anteckningsmallar
- Kopiera anteckningsmallar
Anteckningsmallslistor
- Se befintliga mallistor
- Skapa en ny mallista
- Redigera en befintlig mallista
_______________________________________________________________________________________
Patient-/Elevförflyttningar
Under Patient-/Elevförflyttningar kan du som administratör:
_______________________________________________________________________________________
Patient-/Elevimporter
Under Patient-/Elevimporter kan du som administratör:
_______________________________________________________________________________________
Organisationslänkar
Under organisationslänkar kan du som administratör:
- Lägg till länk
- Redigera en länk
- Ta bort en länk
Läs mer om hur man hanterar organisationens länkar
_______________________________________________________________________________________
Organisationsfiler
Under Organisationsfiler kan du som administratör lägga in filer, t.ex. logotype som kan användas för utskrifter/email och som logotype i systemmenyn.
Det finns tre varianter av inställningar för de uppladdade filerna.
- Vid utskrift/email (används till utskriftsmallar och email)
- I systemet (visas längst till vänster i systemmenyn)
- Som kvadratisk (används i de fall där en mer kvadratisk logotyp är lämplig t ex logotype på knapp vid Samlad inloggning)
Läs mer om hur du hanterar organisationsfiler
_______________________________________________________________________________________
Ändringslogg
Under Ändringslogg kan du som administratör se en logg över konfigurationsändringar organisationen:
Det går att söka mellan olika datum, utfört av vilken användare och vilken konfigurationstyp.
_______________________________________________________________________________________
Patient/elevhopslagningar
Under Patient/elevhopslagningar kan du som administratör genomföra en patient/elevhopslagning
Läs mer om hur du hanterar patient/elevhopslagningar
______________________________________________________________________________________
Journalförstöringar
Under Journalförstöringar kan du som administratör genomföra och se tidigare genomförda journalförstöringar
Läs mer om hur du hanterar journalförstöring här
_____________________________________________________________________________________
Massutskick av SMS
Här kan du som administratör gör massutskick av SMS.
Läs mer om hur du gör massutskick av SMS här.
_____________________________________________________________________________________
Journalarkiv
Under Journalarkiv kan du som administratör skapa och ladda ner befintliga journalarkiv
Läs mer om hur du hanterar journalarkiv här
______________________________________________________________________________________
Adressbok
Under Listor & Tabeller finns adressboken. Här kan du som administratör hantera organisationens adresser.
Läs om hur du kan arbeta med adressboken
_______________________________________________________________________________________
Rapporter
Under Listor & Tabeller finns rapportmodulen. Här kan du som administratör hantera organisationens rapportmallar.
Läs om hur du kan arbeta med rapporter
_______________________________________________________________________________________