Arbeta med ärenden

Ett ärende är en samling anteckningar och bevakningar under en gemensam rubrik. Ärendet kan vara kopplat till en elev/patient men kan också vara fristående. Ärenden består av:

  • En ärendetyp. Varje ärendetyp är kopplad till en journalflik och sekretessen för den journalfliken gäller alla ärenden av den typen. Exempel på en ärendetyp kan vara "Elevärende EHT". Ärendetypen avgör också om en elev/patient kan kopplas till ärendet.
  • En kort beskrivning av ärendet
  • En eventuell koppling till en elev/patient
  • En prioritet som kan vara Normal, Prioriterat eller Högprioriterat
  • En status som kan vara Nytt, Aktivt, Pausat, Klart eller Arkiverat
  • En eller flera Medlemmar som delta i ärendet

Till varje ärende finns ett antal ärendeanteckningar. En ärendeanteckning består av en fritextanteckning och eventuellt bifogade filer.

Om ärendet är kopplat till en elev så blir varje ärendeanteckning till en journalanteckning i elevens journal (vilken journal anteckningen skrivs i bestäms av ärendets ärendetyp). Det går då också att bifoga rena journalanteckningar till ärendet. Dessa fungerar för övrigt som vanliga journalanteckningar, men är också bifogade ärendet.

Vem kan se ärenden?

Ärenden följer samma sekretess som journalflikar, vilken journalflik som ett ärende hör till bestäms av dess ärendetyp.

Var hittar jag ärenden?

Ärenden finns som en flik på skolan/organisationsenheten. Under den syns samtliga ärenden på den skolan som du har tillgång till uppdelat per status (Nya, Aktiva, Pausade, Avklarade, Arkiverade).

Ärenden som är Nya eller Aktiva syns också på eleven/patientens översiktssida.

Hur filtrerar jag ärenden?

Du kan filtrera ärenden som ska visas i listan genom att klicka på Filtrera ärenden knappen och välja specifika ärendetyper och/eller om bara dina ärenden ska visas. Obs! Ditt val kommer att sparas även till nästa inloggning.

Hur skapar jag ett ärende? 

Du kan skapa ett ärende på ärendesidan eller via Använd elev/patient för att-menyn på elev/patientöversikten.

Vem kan skapa/ändra ett ärende?

Ärenden kan redigeras av den som skapat ärendet, är medlem i ärendet eller har organisationsbehörighet Administratör samt skrivrättigheter till den aktuella journalen. 

Vem kan ta bort ett ärende?

Ärenden kan tas bort av den som har organisationsbehörighet Administratör.

 

 

 

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

0 Kommentarer

logga in för att lämna en kommentar.
Powered by Zendesk