Obs! För att kunna ställa in behörigheter så krävs det att du minst är underadministratör för din organisation. Om du inte är det, men vill bli det, kontakta din administratör.
Här kan du läsa om begränsad åtkomst för underadministratörer vid uppdragshantering.
Allmän information om behörigheter
Organisationsbehörigheten anger användarens grundläggande behörighet i systemet och delas in i tre nivåer: medlem, underadministratör och administratör. Dessa kan utföra följande aktiviteter beroende på behörighetsgrad:
Medlem | Underadministratör | Administratör |
Logga in |
Allt som medlemmar kan, och även |
Allt som underadministratörer kan, och även |
Se på vilka organisationsenheter han/hon har ett uppdrag |
Se alla organisationsenheter på organisationen |
Ändra organisationens inställningar |
Se journaler på vårdenheter han/hon har ett uppdrag på |
Tilldela YubiKey-nycklar till andra användare |
Göra beställningar i organisationens namn |
Se andra medlemmar i organisationen |
Tilldela uppdrag till andra användare |
Hur du ställer in en användares behörighet
- Gå till användarens inställningssida genom att gå till Din organisation. Klicka på fliken Organisationsöversikt och välj Användare.
- Klicka på hanteringsmenyn v och välja sedan Redigera behörigheter.
- En dialogruta öppnas där du väljer behörighet för användaren i listan Organisationsbehörighet.
- Klicka på Spara.